top of page

Om Kung Sverker

M/S Kung Sverker trafikerar Göta kanal på sträckan Motala – Borensberg – Motala. Fartyget har trafikerat denna sträcka sedan 1989 och är en mycket populär attraktion i Motala. 

Att vi äger och driver verksamheten själva borgar for att vi alltid i alla lägen ger våra gäster den absolut bästa servicen. Under årens lopp har vi fått många nöjda gäster som återkommer år från år, många menar att detta är den bästa turen längs hela Göta kanal. All mat tillagas ombord från råvaror av högsta kvalitet. Under sommaren jobbar vi nästan all vaken tid, men att höra gästernas uppskattade kommentarer efter resan är vår stora belöning.

Jag som är Kapten på M/S Kung Sverker heter Olaf Svensson

Fartygsfakta och historik

Fartygfakta

Längd: 22,9
Bredd: 4.8
Djupg: 2,5
Passagerare: 75
Restaurang: 60
Byggår: 1907
Huvudmaskin: ScaniaDSI11
Hjälpmaskin: PerkinsM90
PerkinsM90: 25kw,380/220
Bruttotonnage: 67
Nettotonnage: 20
Signalbokstäver: SMTP
Fart: 11 Knop

Historik

1907 fartyget byggdes av Paul Wahl & Co i Varkaus Finland som bogserbåten Tornator III. Hon gick i Imatra som insjöbogserare.

 

1931 togs hon över av Enso-Gutzeit i Helsingfors och fortsatte som bogserbåt undernamnet Uuno.

 

1967 lades upp.

 

1972 kom hon i trafik igen och hade ett antal olika ägare och hemort.

 

1974 med namnet Pirttisaari blev totalt ombyggd till passagerarfartyg.

 

1989 fann Anders Månsson (min mentor och läromästare) henne i Hangö under namnet Weera. Hon kom då till Sverige för att den 11 maj passera slussen i Mem och för första gången påbörja sitt liv som kanalbåt. 

 

2004 köps fartyget av undertecknad som kommer att fortsätta trafikera Göta Kanal och Vättern. 

Olaf Svensson
Motala Kanaltrafik AB  

bottom of page